Liikuntamenu aikuisille

Ohjelmasisältöä liikuntapäiviin- ja lomiin voit valita monipuolisesta liikuntamenustamme.

Ulko- ja luontoliikunta

Sykkeet seurannassa 45 min/90 min
Käydään läpi sykemittarin perustoiminnottutustutaan sykerajoihin ja niiden käyttämiseen harjoittelun apuna

Suunnistus 45 min/90 min
Kiintorastit 2,7 km kuntoradan alueella.

Määritä ja Merkitse -suunnistus 45 min
Merkitse 2,7 km ja 1,4 km kuntoradan varrella olevat rastit karttaan.

Pihasuunnistus/Rastikuntoilu 45 min
Opiston piha-alueella, teemarastit

Melonta 90 min
Inkkarikanootit (6 kpl), max 12 hlö /ohjaaja

Kirkkovenesoutua 45 min / 90 min
min 8 hlö, max 14 hlö

Seikkailuliikuntaa 45 min/90 min
Tiimitoimintaa ja erilaisia tehtäviä luonnossa esim. pienryhmissä ongelmanratkaisua, tarkkuustehtäviä.

Sauvakävely 45 min
Sauvakävelyn tekniikkaa ja harjoitus

Retki Purnun bunkkerille 90 min / Kotaretki 90 min

  • ryhmän/yksilöiden mukaan eripituisia reittivaihtoehtoja sauvakävellen/ kävellen/lumikenkäillen
  • bunkkeriin tutustuminen (tarina Salpalinjasta) & venyttelyt Salpalinjan tykillä
  • nokipannukahvit (2 €/hlö) / makkaranpaisto (2 €/hlö)
  • lauluhetki / ohjelmaa kodalla

Lumikenkäily 45 min/90 min
Lumikengät ovat omiin talvikenkiin kiinnitettävät kengät, joilla pääsee kulkemaan upottavassa lumihangessa vaihtelevassa maastossa tai jäällä.

Frisbeegolf 45 min/90 min

  • frisbeegolfin tavoitteena on päästä radan alusta loppuun mahdollisimman vähin heitoin
  • mahdollisuus eriyttää ryhmän mukaan (pelataan pelkällä puistoalueella, koko reitti tai ”maraton” eli edestakaisin)

Minigolf 45 min
Opiston urheilukentän päädyssä oleva minigolfrata, 9 ”väylää”

Kävelykokous tutuksi 45 min/90 min
Ohjattu kävelykokous ryhmän valitsemasta aiheesta Elämän apila • kävelykeskustelu – ravitsemus, liikunta, lepo, ihmissuhteet

VESILIIKUNTAA 45min

Virkeyttä vedestä
Vesijumppaa musiikin tahdissa joko matalassa tai syvässä vedessä.

Voimaa vedestä
Vesijumppaa välineiden kanssa joko matalassa tai syvässä vedessä mm. vesipuntit, nuudelit, hymynaamat (Hipper Smile), hanskat, kannet, kepit

AquaJogging
Vesijuoksuntekniikkaa & vesijuoksu-treeni

VesiCircuit
Monipuolinen kiertoharjoittelu vedessä

AquaTrain
Tehokas vesitreeni syvässä tai matalassa vedessä

Aquabic
Vauhdikasta ja monipuolista jumppaa syvässä vedessä musiikin tahdissa. Aquabic tunnilla käytetään erilaisia välineitä tehostamaan liikkeitä.

AquaDance
Erilaisia tanssikoreografioita vedessä – lantio keikkuu ja nauru raikaa!

Uintiklinikka
Koskaan ei ole liian myöhäistä! Tekniikkavinkeillä lisäpotkua ja vaihtelua uintiin

BODY & CARDIO – Voimaa ja kestävyyttä keholle!

KuntosaliCircuit 45 min / 90 min
Kiertoharjoitus laitteilla

Functional training = Toiminnallinen lihaskuntoharjoittelu 45min/90min
Harjoitteet tehdään joko kuntosalilla, monitoimihallissa tai ulkona. Välineinä kuntosalilaitteet, kuminauhat, vesisäkit, kahvakuulat, vapaat painot…

Crosstraining 45 min /90 min
Vauhdikas kestävyys – ja lihaskuntoa kehittävä kiertoharjoittelutreeni

HIIT-CARDIO 30 min
Tällä tunnilla hiki virtaa ja syke nousee ja pääset todellakin haastamaan itsesi sekä kehittämään kuntoasi

Kahvakuula 45 min
Kahvakuulailu kehittää lihaskunnon lisäksi kehonhallintaa, tasapainoa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Lajin harjoittelu aloitetaan perusliikkeistä, joista edetään maltillisesti kohti haastavampia liikkeitä ja liikevariaatioita.

Kuntopallotreeni 45 min
Tehokasta lihaskuntoharjoittelua 1-5 kg kuntopallon tai koripallon kanssa

Core-treeni 45 min
Kehonhallinta- ja keskivartalotreeni. Välineenä oma keho, pilatesrulla, jättipallo…

TanhuBoxing 45 min/90 min
Kuntonyrkkeilytreeni tuo hyvää oloa niska-hartia-seudulle ja takaa hien pintaan.

Lihaskuntojumppa 45 min
Monipuolista ja tehokasta lihaskuntoharjoittelua erilaisia välineillä esim. gymstick, jättipallo, kuminauha, voimatanko, käsipainot, flow tonic -tyynyt

Gymstick-jumppa 45 min
Gymstick-treeni kuormittaa vartalon suuria lihasryhmiä, mutta samalla myös asentoa ylläpitäviä ns. ryhtilihaksia. Lisäksi se kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja lihaskoordinaatiota.

Lihaskuntoa kotikonstein 45 min
Lihaskuntoliikkeitä kotiharjoitteluun, liikeohjeet mukaan.

Tehokkaasti tuolilla 45 min
Toimintakykyä ylläpitävää monipuolista tuolijumppaa. Haastetta voi lisätä istumalla tuolin sijasta jumppapallon päällä

TanhuStep
Tunnilla askelletaan mukaansatempaavan musiikin tahdissa step-laudalle, jonka korkeutta voidaan säätää. Liikkeet parantavat kuntoa, voimaa ja koordinaatiota sekä kuluttaa paljon energiaa.

TanhuPump
Turvallinen ja supertehokas lihaskuntotunti. Tunti ei sisällä lainkaan askelsarjoja, vaan lämmittelykintehdään tangolla. Jokainen voi harjoitella omalla tasollaan valitsemalla itselleen sopivat painot• sopii lähes kaikille; nuorille ja vanhoille, kokeneille liikkujille ja aloittelijoille.

LES MILLS -TUNNITCX-works
CXworx®-tunti takaa tehokkaan ja intensiivisen treenin, joka vahvistaa tehokkaasti kehoasi. Intensiivisessä 30 minuutin harjoituksessa riittää haastetta niin aloittelijoille kuin huippukuntoisille liikkujille.

TANSSILLISET TUNNIT

Lavis – lavatanssijumppa
Uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon.

TanssiCoctail 45 min
Helppoja ja hauskoja tansseja kaikille hauskanpitoa unohtamatta!

Afrobeat 45 min
Afrikkalaiset rytmit ja iloinen meininki takaavat hauskan tanssihetken.

Lattarimix 45 min
Rytmikästä menoa latinalaisen musiikin tahdissa

Lavatansseja 45 min/90 min
Opetellaan yhdessä lavatanssin alkeita – tärkeintä on tanssin ilo!

Senioritansseja 45 min
Senioritanssit ovat rentoja ryhmätansseja, joilla kullakin on oma nimi, koreografia, luonne ja musiikki.

Iltapäivä- tai iltatanssit 45 – 90 min
Levytanssit sekahaulla Kantritanssit 45 min• rivitansseja ja kantrihenkistä menoaTuolitanssit* iloista ja reipasta menoa

KEHONHUOLTOA & -HALLINTAA

TanhuvaaraBalance 45 min
Kehonhuolto-tunti jossa käytetään Tai Chin, Pilateksen ja Yogan elementtejä

ChiBall® (max.40 hlöä) 45-90 min
Kehon ja mielen tuntii pohjautuu mm. pilatekseen ja joogaan. Tunnilla jumpataan ChiBall (aromapallo)-pallon kanssa.

Asahi 45 min
Kehon ja mielen liikuntamuoto, jossa koko kehoa harjoitetaan systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti hyö dyntäen ihmisen luontaista hengitystä. Liikesarjat jakautuvat viiteen osioon: rentoutus, niska-hartia -harjoitteet, selän harjoitteet, jalkojen ja tasa painon harjoitteet ja lopuksi hengityksen tasaaminen ja mielen rauhoittaminen.

Body & mind 45 min
Rauhallinen kehonhuoltotunti, jossa keskitytään kehon ja mielen tasapainoon• painotus kehonhallinnassa esim. jooga, pilates… tai rentoutuksessa ja kehontuntemuksessa esim. Feldenkrais, syvärentoutus

Flow Tonic® (max.40 hlö) 45 min
Flow Tonic on ainutlaatuinen harjoitusohjelma, jossa liikkeet tehdään liukuvilla ”tyynyillä”. Harjoitukset kehittävät liikkuvuutta sekä koordinaatiota ja vahvistavat sekä syviä että pinnallisia lihaksia.

Kehonhuolto-tunti 45 min
Keskitytään tuki- ja liikuntaelimistön (niska-hartiaseutu ja selkä) huoltoon.

Toiminnallinen liikkuvuus 45 min
Toiminnallinen harjoitus, jossa keskitytään liikeratojen ylläpitoon.

Venyttely 45 min
Huolla kehoa ja mieltä rauhallisella venyttelytunnilla. Tunnilla venytellään ilman välineitä tai käyttäen venyttelyn apuna esimerkiksi jättipalloa, tuolia tai step-lautaa.

Rentoutus 45 min
Pysähdy hetkeksi, rentouta keho ja rauhoita mieli rentoutustunnilla.

Venyttely & rentoutus 45 min
Tunti sisältää lempeän lämmittelyn, venyttelyä ja rentoutuksen Putkirullaus* lihashuoltoa helposti ja tehokkaasti

TARKKUUTTA, TASAPAINOA JA YHTEISTOIMINTAA

Pihapelit/Perinnepelit 45 min/90 min
Bocciaa, mölkkyä, kyykkää, krokettia ym. leikkimielisiä pelejä ulkona tai sisätiloissa

TarkkuusSpelit 45 min/90 min
Hauskoja tarkkuuspelirasteja pienryhmissäPolkuautoGrandPrix 45 min•hullunhauska leikkimielinen grandprix kisa joka sytyttää lapsista aikuisiin.

Tasapainoa ja kehonhallintaa tasapainoradalla 45 min/90 min
Saliin koottu rauhallisena kiertoharjoitteluna suoritettava tasapainotehtäviä sisältävä rata • eriyttäminen tehtäviä helpottamalla/vaikeuttamalla/avustus/ei avustusta• harjoittelun voi toteuttaa myös luonnon keskellä

LUENNOT, TIETOISKUT & TIETOVISAT

Voimaa vartaloon -tietoisku 45 min
Tietoa lihasten toiminnasta ja lihaskuntoharjoittelusta.

Kestävyyttä keholle -tietoisku 45 min
Tietoa hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta ja harjoittamisesta. Mahdollisuus lisäksi käytännön harjoitukseen (45 min).

Ryhtiä rankaan -tietoisku 45 min
Lihastasapainon vaikutus ryhtiin ja hyvinvointiin• mahdollisuus lisäksi käytännön harjoitukseen (45min)

Löydä heikoin lenkkisi -tietoisku 90 min
Elintapakartoitus Ravinnosta terveyttä -tietoisku 45min/90 min. Käydään läpi ravitsemusneuvottelukunnan mukaiset suositukset

Viikon välkky -tietovisa 45 min
Ajankohtaiset aiheet; mm. terveys, ravinto, vuodenajat. Totista visailua hymy huulilla.

Aivopähkinöitä purtavaksi 45 min
Erilaisia hauskoja ja haastaviakin muistiti- ja ongelmanratkaisutehtäviä

Curling 60 min (max. 20 hlö)
Jäällä pelattava rauhallinen joukkuepeli. Joukkueet heittävät vuorotellen kahdeksan kiveä ja pyrkivät saamaan kiviään lähemmäs pesän keskustaa kuin vastustaja

SisäCurlingturnaus 45 min /90 min
Joukkueet heittävät vuorotellen kahdeksan kiveä ja pyrkivät saamaan omia kiviään lähemmäs pesänkeskustaa kuin vastustaja.

Bocciaturnaus 45 min
Mukaansatempaava seurapeli, jossa tarkoituksena on saada pelipallot mahdollisimman lähelle maalipalloa.

Savolaiset Olympialaiset 45 min/90 min
Hauskoja kisailuja/pelejä pienryhmissä. Ryhmäytymistä ja yhteistoimintaa.

Pallo Hallussa – pelejä 45 min/90 min
Erilaisia palloilusovelluksia ja viitepelejä• mm. Kinball, nuijapallo, lacrosse, ultimate.